Ettevõtte ülesehitamine on pikk protsess, mis nõuab palju pingutust ja ressursse. Kaubamärk on selle oluline osa. Pingelisel turul on kaupade ja teenuste erilisus olulisem kui kunagi varem. Just see otsustab tänasel päeval, kas ettevõtet saadab edu või mitte.
Ettevõtluse eristumine teistest ei ole endastmõistetav. Seda tuleb luua ning selle loomisel kasutame hulgaliselt ressursse – enamasti rahalisi, vaimseid ja samuti füüsilisi. Pühendame sellele aega, pingutame, otsime abi, investeerime ning lõpuks on meil kaubamärk. Kaubamärk on väärtuslik vara. Mida sellega edasi teha? Kas kaitsta?
Kaubamärgi kaitse
Kaubamärk on intellektuaalne omand, mis ei vaja füüsiliselt turvamehi. Kui sa ei võta oma tegevust tõsiselt, ei püüa seda laiendada ega selle arendamisega tegeleda, siis ilmselt tead, et see on lühiajaline tegevus, mis ei vii kuhugi, ning siis ei ole sinu tegevuse kaitseks kaubamärk tõenäoliselt vajalik.
Kui aga sinu tegevus on tõsine ja jätkusuutlik, siis on kaubamärgi kaitse soovitatav.
Miks on vaja kaubamärk registreerida?
Kaubamärgiga luuakse kolmetasandiline ärisuhe: esiteks – Sina ise kui äri ja kaubamärgi omanik; teiseks – ärisuhe partnerite, investorite ja tarbijatega; ning kolmandaks – ärisuhe kolmandate isikutega (konkurendid, riigiasutused, kohtud).
Kaubamärk ja ettevõtte omanik
Ettevõtet arendades ja kaubamärki üles ehitades loome osaliselt samuti iseennast: lihvime väärtusi, töötame välja tulevikuvisiooni, kujundame oma tegevusele vastutustundlikku lähenemist. Kaubamärki kaitstes tagad ettevõtte omanikuna isikliku vastutuse enda ja ettevõtte ees – kohustades sellega ette nägema pikaajalisi eesmärke ja arenguvõimalusi. Vastutustundlik lähenemine oma tegevustele määrab suuresti saavutatava edu. Kaitstud kaubamärgid aitavad sellist vastutustundlikku suhtumist kujundada ja säilitada.
Kaubamärgid ja tarbijad, partnerid, investorid
Kaitstud kaubamärgid tagavad tarbijate ning potentsiaalsete partnerite ja investorite tugeva ja pikaajalise suhte loodava või tegutseva ettevõttega. Selged väärtused ja ettevõtte omaniku sisemine distsipliin, mis on tagatud kaubamärgi kaitsmisega ning kaubamärgi arendamise pidev protsess võimaldavad tarbijat ligi meelitada ja hoida.
Kaitstud kaubamärgid tagavad usaldusväärsuse samuti teiste isikute ees, kes on huvitatud sinu äri edust, investeeringutest ärisse, koostööst sinu ettevõttega. Kaubamärgi kaitsmine tagab partneritele, et riskid on maandatud ja äri ei saa konkurentide tegevuse tõttu tagasilööke.
Kaitstud kaubamärk annab omanikule võimaluse kasu saamiseks kaubamärk võõrandada, rentida, pantida, müüa, litsentsida või seda muul viisil kasutada.
Kaubamärk ja kolmandad isikud
Olenemata sellest, mis tüüpi äri sa arendad, leidub tegijaid, kes konkureerivad teenuste ja toodete kvaliteedi osas. Ilmselgelt on tegijad, kes tegutsevad ebaausalt. Eristuv ja kaitstud kaubamärk on tõenäoliselt peamine meede, mis kaitseb kaubamärki kopeerimise või ebaausa konkurentsi eesmärgil kasutamise eest. Kaubamärgi registreerimine annab sulle õiguse takistada teisi kasutamast sarnast kaubamärki sarnaste kaupade ja teenuste jaoks.
Samuti annab registreeritud kaubamärk õiguse pöörduda riigiasutuste poole, kes peavad astuma samme tagamaks, et kaubamärgi omaniku kasutamisõigusi ei rikutaks, rikkumine peatataks ning õiguste rikkumise korral kahju hüvitataks.
Ja mis kõige tähtsam, kaubamärgi kaitse toimib ennetava meetmena ebaausate konkurentide eest. Vähesed neist püüavad tungida seadusandlusega kaitstud kaubamärgi ainuõigusesse. Samuti pakub registreeritud kaubamärk kaitset ausate konkurentide eest, kes võivad kaubamärki kopeerida teadmatusest. Uue kaubamärgi registreerimisel tuleb veenduda, kas sama või sarnane ei ole juba registreeritud. Selleks tuleb läbi viia kaubamärgiotsing.
Kaubamärgi registreerimata jätmine on sage nähtus, sest registreerimine tundub pika ja kuluka protsessina. Kes aga pole oma kaubamärki registreerinud ja on püüdnud selle asemel oma õigusi kohtus kaitsta, võib kinnitada, et sageli on kohtuprotsess oluliselt pikem ja kulukam. Samuti jäädakse ilma investeeringutest, kui kaubamärki ei õnnestunud kaitsta lihtsalt seetõttu, et konkurent oli identse või sarnase kaubamärgi juba varem registreerinud. Kaubamärgi registreerimine on sageli võistlus, kes ees see mees – kas Sina või Sinu konkurent?
Ei saanud piisavalt teavet?
Lugege lähemalt infot kaubamärgi registreerimise ja logo kaitse tähtsuse kohta. Jälgige meid sotsiaalmeedias ja saage uusimat teavet kaubamärkide registreerimise ja erinevate hüvitiste kohta.